Artikels Biografieën Uncategorized

Walt Disney, het begon allemaal met een muis

Walt Disney – de sprookjesmaker.

111 jaar geleden werd er een man geboren in Chicago, Illinois die de geschiedenis zou ingaan als een fantastische magiër die alle kinderharten in de wereld zou gaan veroveren. Walt Disney was een simpele man met een droom die de grootste verhalenverteller zou worden sinds het begin der tijden. Een volwassen man die zich moeiteloos kon verplaatsen in een kinderhart en in de fantasie en dromen van de allerjongsten.

Vandaag is de Disney merknaam de meest bekende op de aarde. De fantasie van deze kunstenaar is de basis geweest voor één van de grootste multinationals ooit, maar alles begon zoals met vele kunstwerken met een simpele gedachte. Dit artikel zal een poging doen om te kijken naar de man Walt en niet zozeer naar Disney als begrip.

Biografie

Walter Disney werd geboren in een strikt en religieus gezin met vijf kinderen. Kort na zijn geboorte nam zijn vader een boerderij over in Missouri. Op de boerderij kwam Disney voor het eerst in contact met dieren en groeide er een fascinatie voor de natuur.  Het agrarisch avontuur kwam abrupt tot een einde en het gezin verhuisde naar Kansas City in Missouri. Walt begon er zijn eerste baan als krantenbezorger. In schaarse momenten van vrije tijd liet hij zijn fantasie openbloeien met de hulp van pen en papier. Zijn zuur verdiende zakgeld besteedde hij aan tekenlessen, een investering die later een schot in de roos zou blijken te zijn.

Bij het uitbreken van Wereld Oorlog I verliet Walt de school. Hij probeerde op zestien jaar ingelijfd te worden bij het leger doch werd afgewezen gezien zijn jeugdige leeftijd. Hij reed dan maar rond met een ambulance op het Europese front, die al na enkele weken bedekt was met grappige tekeningen. In 1919 ging hij terug thuis aan de slag als commerciële tekenaar en creëerde kleine tekenfilms. In 1922 werd hij zaakvoerder van een klein grafisch bedrijfje die werd gestart in een oude garage.

Hollywood

In 1923 probeerde Walt Disney en zijn broer Roy hun geluk in Hollywood, California. Universal Studio had zijn talent opgemerkt en voor deze filmmaatschappij werd hij producent van een animatiereeks genaamd “Oswald the Rabbit”. Na een zakelijk dispuut besloten de Disney broers om zelf nieuwe personages in het leven te roepen. Na een paar miskleunen kregen ze een eerste bescheiden succes met “Steamboat Willie”, de eerste animatiefilm met geluid. Walt Disney leende zijn stem aan het hoofdpersonage “Mortimer Mouse”, zijn echtgenote Lillian suggereerde een naamsverandering en een poosje later werd: “Mickey Mouse” geboren.

Walt Disney besprak dikwijls in zijn laatste levensjaren dat het idee begon toen hij een muis observeerde in de stoffige garage die hij gebruikte als zijn eerste tekenatelier. Hij refereerde dikwijls over zijn leven met…”Het begon met een muis”.

Walt Disney  investeerde al zijn spaarcenten in technieken om zijn werk te verbeteren. Hij was de obsessieve perfectionist die geen genoegen nam met half werk, deze vastberaden koers stuurde hem onvermijdelijk naar succes.

Disney als merknaam

De bonte verzameling hoofdfiguren als Mickey Mouse, Donald Duck, Minnie Mouse en Goofy gecombineerd met een leuke verhaallijn, humor en bijhorende muziek maakte van de Disney Studio een immens succes in 1930. De kleine animatiefilms waren de voorbode van een gigantisch imperium en gecontroleerde nevenactiviteiten zoals reclame, merchandising en auteursrechten.

Walt Disney  realiseerde al heel vroeg dat de animatiefilm zijn verdiende plaats zou gaan opeisen in de cinematografie. Naast de exponentiële groei van zijn bedrijf startte hij tevens een school voor nieuw talent. Een nieuwe generatie van de meest getalenteerde tekenaars en artiesten werd aangetrokken. De combinatie van zoveel talent zou er uiteindelijk toe leiden dat de eerste grote animatiefilm tot stand kon komen. De visie van Walt reikte nu al naar continuïteit en verankering in het filmlandschap. De betoverende film “Snow White” in 1937 was de eerste animatie speelfilm en een wereldwijde triomf. De Disney droomtrein was vertrokken.

De Disney films volgden elkaar in een snel tempo op en bevestigden het visionaire talent van de tovenaar met de pen. Walt Disney begreep heel goed dat zijn films niet alleen kinderen konden bekoren maar ook een “goed gevoel” effect had op de mensen. Hij putte dan ook uit bestaande sprookjes en folk legendes en legde telkens zijn eigen accenten in de animaties. Door de uitstekende kwaliteit van zijn producten kon hij zich moeiteloos onderscheiden en was hij voor vele decennia onbetwist.

Na een reeks kassuccessen zoals “Pinocchio”, “Bambi”, “Fantasia” en een hele reeks andere langspeelfilms richtte hij zich ook terug naar zijn eigenlijk oude liefde, de bestudering van het dierenrijk. Met “Seal Fantasy” in 1948 produceerde hij een hele reeks documentaires met dieren in de hoofdrol al dan niet in combinatie met geanimeerde personages. Ook deze productielijn werd een voorname bron van inkomsten en zou later de deur openen voor volwaardige langspeelfilms vol met actie en avontuur. “Treasure Island” in 1950 was de eerste film die het volledig moest hebben van cinematografische magie zonder animatie. De Disney actiefilms zijn tot de dag van vandaag een synoniem van klasse en kwaliteit. Walt Disney slaagde erin om met deze drie soorten films het monopolie te verwerven van een compleet familie entertainment aanbod.

Disney de tycoon van de glimlach

Disney ’s visie was eigenlijk een simpel verhaal, uit zijn ervaringen met zijn eigen kinderen observeerde hij de dromen en verlangens van de kleine mensen en koppelde deze verlangens aan de levens van kinderen en volwassenen. Zoals Peter Pan geloofde hij sterk dat in ieder mens nog steeds een stukje kind zat verborgen, en dit stukje wou hij terug een warm gevoel geven en een motief om zich terug te manifesteren, ondanks tegenslag, verdriet of armoede.

 

In vele opzichten was hij dan ook een man met een gedreven visie. In bepaalde biografieën wordt hij afgeschilderd als een tirannieke perfectionist doch zijn veroveringsdrang was onderdanig aan zijn wens om de schoonheid van de natuur en de puurheid van een kinderhart te promoten.

In 1954 op het hoogtepunt van zijn bioscoop succes bekeek hij in tegenstelling tot andere filmmakers de televisie niet vijandig wel integendeel. Hij produceerde onmiddellijk televisieprogramma’s voor kinderen waaronder de legendarische reeks “Zorro” en natuurlijk de “Mickey Mouse Club”. Tegen het einde van zijn leven produceerde hij meer dan 280 verschillende Disney programma’s voor televisie.

De Parken

De oudste droom van Walt Disney was om zijn films echt levendig te maken. Deze fantasie werd werkelijkheid in 1957 toen hij in Anaheim, Californië het eerste amusementspark in de geschiedenis opende. Disneyland was een feit. Hij besloot een park te bouwen dat geschikt was voor de ganse familie nadat hij zijn eigen kinderen plezier zag maken in kermisparken. Op wonderbare wijze en als regisseur van zijn dromen gaf hij aanwijzingen om zijn filmvisie over te zetten in een plaats waar de magie de bezoekers zou omhelzen en laten wegdromen. Dit was Disney ‘s 3D versie van zijn merkwaarde, een plaats waar kinderen en volwassen terug konden dromen en de dagelijkse problemen konden vergeten.

In 1971 volgden nog Disney World in Orlando, Florida, later nog gevolgd door gelijkaardige parken in Tokyo, Japan, en Euro Disney, Parijs.

 

In 1982 besloot de Disney maatschappij hun stichter te eren met de verwezenlijking van één van zijn oudste dromen: het bouwen van de stad van de toekomst. Deze droom was gericht op de volwassenen en was één van de weinige projecten die afweek van de courante Disney visie. Liefst 900 miljoen dollar werd geïnvesteerd in het Experimental Protoype Community of Tomorrow (EPCOT). Deze stad werd gebouwd met de meest geavanceerde hoogtechnologische snufjes. Het EPCOT center staat nu nog steeds symbool voor de futuristische wetenschap en is een modelstad die deze maal vooral de volwassen dromers met een gevoel van magische verbazing ontvangt.

De Filantroop

De naam Disney blijft steeds verbonden met zijn schattige figuurtjes en zijn prachtige meesterwerken doch velen weten niet hoe intelligent en visionair deze man in werkelijkheid was. Walt Disney, multimiljonair was niet iemand die leefde voor het geld doch iemand die de centen liet werken om zijn dromen te realiseren en terzelfder tijd geluk, vrede en kansen te geven aan anderen.

Zo financierde en stichtte hij zelf een universiteit: De California Institute of the Arts, beter bekend als Cal Arts. Disney geloofde rotsvast dat onze wereld behoefte had aan kunst en creatie en wou investeren in een plaats waar wensen van allerlei pluimage samen konden werken aan dromen en kunst.  Hij zag dit eigenlijk als zijn belangrijkste levenswerk.

Het imperium vandaag blijft ondertussen groeien met de overname van de MGM-Studio die nu bekend staat als Disney-M.G.M., de nieuwe productie maatschappij Touchstone Films, de platenmaatschappij Hollywood Records en de Disney cruise Lines.

De man achter de droom

Walt Disney  was gelukkig getrouwd sinds 41 jaar en bruiste nog van ideeën. Hij werkte koortsachtig aan de plannen voor een nieuw park toen hij kwam te overlijden op 15 december 1966 in Los Angeles. Op het einde van zijn leven had hij genoten van admiratie, respect, succes en een imperium die hem een slordige 100 miljoen dollar per jaar opbracht. Walt Disney zou vooral altijd bekend blijven als de schepper van Mickey Mouse.

Feiten en weetjes

Tijdens zijn leven ontving hij en zijn staf 950 eretitels, waaronder 48 Academy Awards en 7 Emmy’s.

Hij kreeg eredoctoraten van Harvard, Yale, Universiteit van Southern California, UCLA.

Hij was houder van de Presidential Medal of Freedom en het Franse Légion d ’Honneurs.

Zijn vader Elias Disney was van Iers-Canadese herkomst.

Zijn moeder Flora Call Disney was van Duitse oorsprong.

Hij had drie broers en één zus.

Het startkapitaal voor zijn eerste kleine animatiefilm was 290 dollar.

Hij kreeg twee dochters Diane en Sharon.

Er bestaat een zeer vroege versie van Mickey Mouse in de korte animatiefilm “Plane Crazy” echter zonder geluid.

De première van Steamboat Willie was in New York op 18 november 1928.

Walt introduceerde al Technicolor in 1932.

In volle recessie bedroeg de kostprijs van “Snow White and the Seven Dwarfs” 1.499.000 dollar.

In 1940 was het personeelsbestand bij Disney gegroeid tot 1.000 man.

Walt Disney was eigenlijk bang van muizen.

Disney ‘s talent kreeg voor het eerst erkenning in zijn schoolkrant.

De naam Disney heeft een Franse oorsprong, een voorvader had waarschijnlijk de naam D’Isigny.

De favoriete maaltijd van Disney was chili met bonen.

Disney ‘s kinderen waren zijn absolute prioriteit, hij was aanwezig op iedere ouderavond, iedere sportwedstrijd of iedere speciale gelegenheid.

Hoewel hij persoonlijk heeft gewerkt aan “Jungle Book” heeft hij de première van de film niet gehaald.

Disney had longkanker en in 1966 werd één van zijn longen verwijderd.

Na zijn dood werd hij opgevolgd door zijn broer Roy Disney.

De naam Mickey Mouse werd genaamd naar de Amerikaanse acteur Mickey Rooney.

Walt Disney had plankenkoorts telkens hijzelf voor de camera moest presenteren.

Hij werd ooit ontslagen door een krantenredacteur wegens “geen goede ideeën en gebrek aan fantasie”.

Walt Disney heeft het hoogst aantal Oscarnominatie sop zijn naam, 64 in totaal.

Bedenking

 

Walt Disney was meer dan een geniale entrepreneur of kunstenaar, hij was een inspiratie. De voornaamste eigenschap die ik deze briljante man toedraag is het feit dat hij er niet alleen in geslaagd is om zijn dromen te verwezenlijken maar vooral omdat hij er in slaagde om zijn visie en zijn boodschap te kristalliseren in de eeuwigheid. Zijn boodschap was zo simpel dat het verpakt in de juiste vormgeving ook universeel werd. De droom is echter even oud als de mensheid: geluk, vrede en voorspoed.

Door zich in te leven in de fantasiewereld van kinderen heeft hij zijn eigen geest open kunnen stellen voor de meest fundamentele emoties en verwachtingen. Het strekt hem tot eer dat hij als een gehaaide zakenman nooit is afgeweken van zijn oorspronkelijk doel namelijk een glimlach toveren op ieder kindergezicht.

 

Voor ik de Disneyparken had bezocht had ik al gehoord over het Disney-gevoel. De vreemde gewaarwording die je overvalt wanneer je overbluft bent door de magie van een moment en de pracht van een plaats. Ondanks mijn stevige dosis scepticisme moet ik toegeven dat dit gevoel inderdaad aanwezig is in zijn parken, eigenlijk nog sterker dan in zijn prachtige films.

 

Wat mij vooral intrigeerde waren de motieven van deze man, die na lezing van heel wat werken een ongelooflijke vader bleek te zijn en een visie had op de toekomst die slechts enkelen kunnen begrijpen. Het is opmerkelijk als men meer weet over de man dat men de kleine verborgen subtiele hints en verwijzingen ziet in zijn werk.

Walt Disney  heeft ook geluk gehad over de dood heen, zijn geestelijke en creatieve erfenis is nog steeds in goede handen, zijn handelsmerk draagt nog steeds zijn waarden en zijn filosofie uit, uiteraard naast het commerciële aspect. De meester tovenaar heeft zijn discipelen goed onderwezen want zelfs na zijn dood reflecteerden de films hetzelfde gevoel alsof hij nog steeds de touwtjes in handen heeft.

Wanneer men in Disney World staat bij het standbeeld van de man en in de richting kijkt van zijn gezichtsveld kan men als het ware proeven van zijn dromen, in een vredig en intens moment, op passende muziek van lachende kinderen rondom… Het begon allemaal met een muis…

© Thalmaray

Multimedia en literatuur over Walt Disney en zijn imperium kan je hier bestellen.

Laat een reactie achter