Artikels

De Fore-Edge, daar waar literatuur & schilderkunst elkaar vinden

De Fore-Edge kunst, daar waar literatuur en schilderkunst elkaar vinden

Een medewerkster van de Universiteit van Iowa deed enkele dagen geleden een merkwaardige ontdekking. Bij nader onderzoek van een boek gedateerd van 1837 genaamd “Autumn” en geschreven door Robert Mudie ontdekte ze een geheim schilderij. De verborgen kunst om schilderijen aan te brengen aan de zijkanten van een boek zou voor het eerst gebruikt zijn omstreeks 1650 en is algemeen bekend onder de Engelse benaming Fore-Edge boeken. De enige manier om het gecamoufleerde kunstwerk te ontdekken is om de pagina’s van het boek open te waaien. Sommige boeken verbergen maar liefst twee verschillende schilderijen, waarbij het tweede werk zichtbaar wordt wanneer men het boek roteert ineen andere richting.

Verschillende variaties

Er zijn verschillende variaties van deze zijkanten schilderijen, het concept was dus niet zo uniek als men eerst wel dacht. Het is hoogstwaarschijnlijk dat honderden exemplaren zijn verloren gegaan in de loop van de geschiedenis.

Wie in contact komt met dergelijke literaire kunstwerken heeft waarschijnlijk een uniek exemplaar in handen, en de waarde ervan zou wel eens zeer hoog kunnen oplopen.

De enkel zijkant schilderij bestaat uit een schilderij op een boek op één zijde van het literaire oeuvre. Meestal is het schilderij na het drogen opgesmukt met een gouden achtergrond of een marmeren motief als geïmproviseerde canvas. Meestal is er sprake van een optische speling die het schilderij quasi onzichtbaar maakt.

De dubbel zijkant schilderij bestaat uit een dubbel werk. Een is zichtbaar wanneer men de pagina’s openslaat in één richting, en het tweede werk is visueel wanneer men dit doet in een andere richting.

De driedubbel zijkant schilderij heeft naast de twee schilderijen aan de zijkant, een derde werk aangebracht rechtstreeks op de zijkant. Deze worden ook panoramische zijkant schildrijen genoemd.

Geschiedenis

De eerste besprekingen over dergelijke boeken spreken dat deze terug te vinden zijn tot in de 10de eeuw, waar ze meestal een enorme symbolische waarde hadden. De eerste Engelse zijkant schilderijen dateren van de veertiende eeuw en waren vooral heraldische afbeeldingen. Het eerst exemplaar met een ‘verborgen’ schilderij dateert van 1649. Het eerste gedateerde werk is van 1653 en werd aangebracht op een Bijbel uit 1651.

Rond 1750 werd deze kunst veelvuldig gebruikt en kregen de schilderijen heuse kunstonderwerpen zoals landschappen, portretten en religieuze taferelen, meestal zeer kleurrijk. Meer recentere werken waren zeer artistiek en toonden scenes uit het werk van Jules Verne en Charles Dickens. Meestal was er een connectie tussen het schilderij en de boekinhoud, maar soms ook totaal niet. Zo zijn er talloze Bijbels gevonden met verborgen landschap schilderijen. De artistieke keuze werd gemaakt door de boekverkoper, de koper of de kunstenaar, aldus werden er talrijke unieke exemplaren gecreëerd.

Vandaag zijn er weer talrijke exemplaren om deze verloren kunst nieuw leven in te blazen, vooral de artiesten Martin Frost en Clare Brooksbank zijn de nieuwe pioniers op dit vlak.

De grootste verzameling van dergelijke boeken kan men vinden in de openbare bibliotheek van Boston waar ze permanent worden tentoongesteld.

Momenteel stijgen deze boeken alleen maar in waarde en zijn er zelfs gespecialiseerde verkopers online die ze veilen voor duizenden dollars.

De combinatie van literatuur en schilderkunst is in vele gevallen een meerwaarde en bewijst nogmaals dat artistieke uitdrukkingen grensoverschrijdend zijn en niet beperkend in vormgeving. Geniale kunst!

© Thalmaray

Laat een reactie achter