Leonardo Da Vinci en zijn mechanische leeuw

Leonardo Da Vinci triomfeert terug na meer dan 500 jaar.. Een fantastische creatie van de Italiaanse grootmeester verbaast terug de wereld.  De mechanische robot, ontworpen om de Franse koning gunstig te stemmen, brult terug naar de wereld. Als een feniks is de creatie terug verrezen dankzij het werk van vorsers die allen hun admiratie voor het superieure genie van de grootmeester niet onder stoelen of banken steken.

Het kunstmatige monster dat wetenschappers tientallen jaren in de ban heeft gehouden kan eindelijk getuigen van de genialiteit van zijn schepper. Enkele dagen geleden verrees de mechanische Leo in Frankrijk.

De robot

 

Het zogenaamde monster is een vriendelijk ogende leeuw met rijke manen en bijna op ware grootte. Het beest loopt, kan zijn hoofd bewegen, zijn gevaarlijk uitziende kaakbeenderen openen en zijn staart bewegen. Het oorspronkelijke exemplaar werd gecreëerd door niemand minder de grote Leonardo Da Vinci.

In de loop de tijd is slechts een rudimentaire schets overgebleven van de robot-leeuw. Dankzij de Italiaan Renato Boaretto, een begaafd kunstenaar die mechanische kunstwerken maakt, is de creatie terug tot leven gekomen. Op basis van verschillende verwijzingen en een onduidelijke schets is hij erin geslaagd om het werk van Leonardo te dupliceren

Oorsprong

De leeuw werd ontworpen om een Frans koning gunstig te stemmen. Opmerkelijk stukje mechanisch speelgoed voor één der groten der aarde. Zelfs nu eeuwen later blijft het een indrukwekkende machine. In de vroege zestiende eeuw was dit waarschijnlijk het meest geavanceerde voorwerp van zijn tijd, men heeft berekend dat de complexiteit maar liefst drie eeuwen vooruit was op zijn tijd.

Wat liefkozend de grote kat van Leonardo genoemd wordt – veroverd weer alle harten. Meer nog het is het meesterwerk van een unieke tentoonstelling die loopt tot 31 januari 2014. Toepasselijk is wel dat dit evenement plaats heeft in het kasteel du Clos Lucé in Amboise, bij de Loire rivier, waar Leonardo de laatste drie jaren van zijn leven heeft gesleten en waar hij stierf in 1519.

 

Da Vinci opleving

Hetzelfde kasteel zal worden omgevormd tot een permanent attractiepark en cultureel centrum. Het zal een ode zijn aan de genialiteit van de Renaissance van Shakespeare tot Machiavelli.  De leeuw zal het pronkstuk worden als illustratie van het talent van Leonardo.

De voorzitter van het complex drukt zich lovend uit over de meester, als” de George Lucas van de zestiende eeuw”. De speciale effecten van zijn uitvindingen waren legendarisch en verbluffend.

Het kasteel kreeg uitzonderlijk toestemming om vier prachtige tekeningen van de meester ten toon te stellen, deze zijn in bruikleen van de gerenommeerde Gallerie dell’ Accademie in Venetië en de Koninklijke collectie uit het Verenigd Koninkrijk.

Achtergrondverhaal

De Franse koning François I – aartsrivaal van de Engelse Henry VIII – bracht Leonardo Da Vinci naar Frankrijk als hofschilder, filosoof en architect maar ook als een soort van ingenieur. De Italiaanse meester kreeg hiervoor 700 gouden kronen per jaar, een heus fortuin in die tijd. Hij kreeg eveneens het kasteel waar de tentoonstelling nu wordt gehouden en werd aangemoedigd om te filosoferen, te denken, te werken en te dromen.

 

Er zijn verschillende aanwijzingen dat hij verschillende robot-leeuwen creëerde, minstens drie. In 1509 schiep hij een mechanische leeuw voor de triomfantelijke intrede van de vorige Franse koning Louis XII in Milaan. Deze leeuw kon op de achterpoten staan en een bos lelies overhandigen – het Franse Koninklijke symbool bij uitstek – maar deze leeuw kon niet lopen. De volgende leeuw kon zelfstandig lopen en zijn hoofd bewegen. Het werd geschonken aan François de eerste bij diens bezoek aan Lyon in 1515. Toen de koning de leeuw aantikte met zijn zwaard, ging de leeuw open en presenteerde hem lelies.

De eerste leeuw heeft zelfs waarschijnlijk de geschiedenis van de kunst veranderd. Koning François I was danig onder de indruk dat hij Leonardo Da Vinci uitnodigde naar Parijs. De artiest reisde op een muilezel en bracht verschillende schilderijen mee, waaronder de Mona Lisa. Dit laatste kunstwerk zou de Franse hoofdstad nooit meer verlaten.

De replica

De thans tentoongestelde leeuw is gebaseerd op de derde leeuw van Leonardo Da Vinci. Carlo Pedettri de wereldberoemde Leonardo expert is nu nog enorm onder de indruk van wat hij noemt één van de meest indrukwekkende technologische hoogstandjes van de moderne geschiedenis. Boaretto die de replica ontwierp baseerde zich op talrijke documenten van Leonardo Da Vinci onder andere over de vele ontwerpen voor horloges en klokken. Volgens hem heeft hij letterlijk in de geest van Leonardo moeten kruipen om het ontwerp klaar te krijgen met de instrumenten die voorhanden waren in de zestiende eeuw.

 

De grootste uitdaging was om de contractie van 50 à 60 kg voldoende energie te geven om effectief te bewegen.  Het lukte uiteindelijk met een ingewikkelde combinatie van veren, kettingen, radertjes, spoelen, pendules en nog andere ingenieuze toestellen, net zoals een ingewikkeld kloksysteem.

De leeuw wordt opgewonden door een zwengel, zoals men ooit deed bij de eerste auto’s. De leeuw doet doen een tiental pasjes, beweegt zijn hoofd, laat zijn tanden zien, en beweegt zijn staart: een schouwspel een koning waardig.

Andere Da Vinci-robotica creaties

 

Ineen bijna ontelbare rij van projecten en uitvindingen slaagde Leonardo Da Vinci er ook in om een mechanische robot-ridder te creëren. In de Codex Atlanticus en de Codex Madrid zijn talrijke verwijzingen naar deze realisatie. In 2002 slaagde men er eindelijk in om een replica te bouwen op vraag van de B.B.C.

Leonardo Da Vinci wordt dan ook aanzien als de vader van de robotica. Hij ontwierp een functionerende robot met het uiterlijk van een ridder uit de laat vijftiende eeuw. De robot was in staat beperkte menselijke handelingen te verrichten. De robot kon zitten, zwaaien met de armen, en had een flexibele nek waardoor zijn hoofd kon draaien en bewegen, er was tevens een anatomisch correcte kaakbeenstructuur die zich kon openen en sluiten. Men denkt zelf dat het geluid produceerde, drumgeroffel of zelfs een stem.

 

De benen, armen, enkels, heupen en knieën konden bewegen in drie verschillende standen. Er was vier standen beweging in de schouders, bovenarmen en handen. De anatomische bewegingen waren feilloos gereproduceerd. De contractie werd bestuurd door een centraal mechanisme in de borstholte.  De benen konden bewegen via een ingewikkelde kabelstructuur.

Leonardo Da Vinci bouwde in feite de eerste androïde en is daarmee een grondlegger van de cybernetica.

 

Bedenking

De leeuw van Leonardo Da Vinci of de L3 is een ode aan de genialiteit van de meester visionair en waarschijnlijk één van de belangrijkste mensen die ooit heeft geleefd, slaagt hij erin om over de grenzen van de tijd en de dood om de mensen nog steeds te verbazen door zijn talent. Het is dankzij deze mensen dat de menselijke evolutie soms gigantische sprongen maakt naar de uiteindelijke lotsbestemming.

Eeuwen geleden al leerde de grootmeester ons dat niets onmogelijk is als men er maar lang genoeg over nadenkt en er lang genoeg tijd insteekt. De koppigheid van het geniale leert ons dat de menselijke grenzen gemaakt zijn om uit te dienen, net zoals het universum, oneindig, onbegrensd en verbonden doorheen de beperkingen van tijd.

Voor wie nog nooit iets van zijn hand heeft gezien, kan ik aanraden om oog in oog te staan met zijn werk, woorden zullen verstommen, gedachten gaan dwalen en een oncontroleerbaar respect zal zich over je meester maken.

© Thalmaray

Lees hier ons biografisch artikel over Leonardo Da Vinci:

Leonardo Da Vinci: multitaskend genie en kunstenaar

 

Leave a Comment