Artikels Biografieën

Ferdinand Porsche, autoconstructeur van Hitler’s Volkswagen

Ferdinand Porsche, ingenieur van Hitler, vader van de Volkswagen en Porsche racewagens

De naam Porsche doet meestal beelden opkomen van supersnelle racewagens, nochtans is de ontlener van de naam, een groter verhaal dan de typering van zijn naam. Ferdinand Porsche was niet alleen autobouwer doch ook een begaafde ingenieur die de autowereld heeft hervormd tot wat ze vandaag is. Hij zal de geschiedenis ingaan als de man die de eerste hybride auto heeft gemaakt (benzine-elektrische aanvoering) , de vader van de Kever Volkswagen en de Porsche F1 wagens. Reeds in 1923 ontwierp hij voor Benz de Tropfenwagen. Hij was tevens de bezieler en in de wapenindustrie en was medeontwerper van de Tiger I en II gevechtstanks, ook de Panzer VII Maus tank was zijn ontwerp.

Biografie

Ferdinand Porsche werd eigenlijk geboren in het Duitstalige gedeelte van Tsjechië, in het Noorden van de Bohemen, het vroegere Keizerrijk van Oostenrijk-Hongarije. Reeds vanaf een zeer jonge leeftijd bewees hij aanleg voor techniek en mechaniek. Overdag werkte hij gewoon in de zaak van zijn vader en ’s avonds ging hij nog studeren in de Keizerlijke Imperiale school. Op achttien jaar versierde hij zijn eerste job in de sector. In Wenen waar zijn werkplaats was sloop hij ongezien binnen in de plaatselijke Universiteit. Opmerkelijk is dat hij geen enkel diploma behaalde en hij dus een puur autodidactisch genie was. Ferdinand Porsche ontwikkelde in die periode zijn eerste elektrische motor.

De passie krijgt vorm

in 1898 vervoegde hij een firma die wagens produceerde voor de meeste Europese Koningshuizen, zoals Oostenrijk, Engeland, Zweden en Roemenië. Zijn eerste ontwerp “ de System Lohner-Prosche” was een wagen aangedreven door twee elektrische motoren met een batterij als voeding. Zijn ontwerp werd een attractie op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1900. De eerste echte racewagen was geboren, nadeel was wel de gigantische batterij die maar liefst 1.800 kg zwaar was. Dit nadeel dreef Ferdinand Porsche ertoe om een jaar later een nieuw model te bouwen die de eerste hybride zou worden, naast een beperktere batterij kwam een verbrandingsmotor met benzine. Ongeveer 300 exemplaren werden verkocht wat een gigantisch verkoopcijfer was voor die tijd, de topsnelheid was 56 km/uur. Verschillende snelheidsrecords sneuvelden, Ferdinand Porsche was zelf de race piloot in die wedstrijden. In 1905 kreeg hij de grootste onderscheiding voor auto techniek, niet slecht voor iemand die nooit echt studies had gevolgd. Er was nog een klein intermezzo in 1902 toen hij zijn militaire dienst deed. Hij was de privéchauffeur van Aartshertog Franz Ferdinand van Oostenrijk. Diezelfde man die na te zijn vermoord aanleiding zou geven aan Wereld Oorlog I. In 1906 ging hij werken voor Daimler, en er scheen geen einde te komen aan zijn geniale creativiteit. Ondertussen bekwam hij ook een eredoctoraat van de Weense Technologische Universiteit. Na een reeks fusies in 1926 werd een nieuwe gigant geboren Daimler-Benz- die al gauw van naam veranderde naar Mercedes-Benz. Tijdens de zware economische depressie verliet hij Mercedes-Benz en stichtte zijn eigen firma in 1931, de naam Porsche dook een eerste keer op in de geschiedenis van de autogeschiedenis.

In 1932 kondigde de Reichskanselier Adolf Hitler een dubbel programma aan, Hitler maakte de belofte dat iedere Duitser in staat zou zijn om een wagen te bezitten van maximum 990 Reichsmark, de auto voor het Volk, parallel sponsorde hij ook onderzoeksprogramma’s voor de ontwikkeling van racewagens. De Führer was van plan om van Duitsland de meeste gemotoriseerde natie van de wereld te maken. Deze uitdagingen werden door Porsche aangenomen, en was het begin van een blijvende samenwerking met de leiders van het Derde Rijk. Zijn bijdrage aan de Tiger gevechtstanks zijn legendarisch en dankzij hem had de Wehrmacht een enorme troef op het slagveld.

 

“Volkswagen”

       Originele tekening door A. Hitler

In 1934 kreeg Ferdinand Porsche van Hitler persoonlijk het bevel om een wagen voor het volk te ontwerpen (Volkswagen). Het budget, de werkkrachten en de geleverde infrastructuur waren gigantisch en algauw ontwierp Porsche de wagen die hem onsterfelijk zou maken : de Volkswagen Kever. Een volledige industriestad werd opgetrokken voor de productie van het kleine zuinige wagentje, het hedendaagse Wolfsburg, tot op heden het hoofdkwartier van Volkswagen. Men kan moeilijk beweren dat Ferdinand Porsche een hardliner nazi was, doch zoals miljoenen Duitsers had hij vertrouwen in Hitler. De Führer van zijn kant stak zijn bewondering voor Ferdinand Porsche niet onder stoelen of banken. Belangrijk is wel dat Porsche steeds weigerde om enig uniform of insigne te dragen, hij was gewoon de briljante burger die al gauw de beschermeling werd van Hitler persoonlijk. Vanaf die tijd was Ferdinand Porsche constant in de weer om de megalomane projecten van de nazi’s in goede banen te leiden, wat hem wonderbaarlijk ook lukte. Zijn zoon Ferry nam de ontwikkeling van de racewagens over van zijn vader, bleek dat de zoo hetzelfde talent had van zijn vader, zijn zegetocht werd enkel en alleen afgebroken door het uitbreken van de tweede Wereldoorlog.

Post-Oorlog Periode

In 1945 werden zowel Porsche als zijn zoon beschuldigd van economische medeplichtigheid met het nazi regime en gearresteerd. Hij belande in de gevangenis voor een periode van twintig maanden, merkwaardig is wel dat er nooit een proces is geweest. Zijn zoon Ferry werd na enkele maanden losgelaten en nam de draad weer op, in een mum van tijd zette hij de naam Porsche terug in de encyclopedie van de race wereld en de auto industrie, hij won de ene wedstrijd na de andere. Het verdiende prijzengeld werd aangewend om zijn vader uit de gevangenis te krijgen, wat uiteindelijk ook lukte. Het eerste jaar maakten ze 49 wagens allen volledig met de hand gemaakt.

 

Terug naar Stuttgart

In 1949 verhuisden de Porsches terug naar de Heimat met de onmogelijke opdracht om de firma terug op te starten. Makkelijk was het niet, ze kregen geen kredieten, de oude fabriek was nog steeds verbeurd verklaard door de Amerikaanse overheid. Dankzij een geniale deal met de Volkswagen fabriek, kon zoon ferry uiteindelijk aan voorschotten geraken. Ferry Porsche slaagde erin als een feniks terug te slaan, en bouwde het Porsche imperium terug op met geleend geld. De Porsche wagens rolden terug van de band als nooit tevoren. Later kreeg Ferdinand royalty’s op zijn Kever model, en kreeg hij de job van adviseur bij Volkswagen. De VW Kever werd maar liefst twintig miljoen keer verkocht, wat ook Ferdinand Porsche een gigantisch vermogen opbracht. In 1950 bezocht hij voor de eerste keer na het nazi tijdperk de Volkswagen fabriek in Wolfsburg. Ferdinand Porsche had zijn verloren “kind” teruggevonden. Slechts enkele weken later kreeg hij een zware beroerte en overleed uiteindelijk in januari 1951. De grote Duitse autobouwer was niet meer…

 

 

© Thalmaray

Literatuur,trivia en multimedia over Porsche kan je hier vinden.

 

Laat een reactie achter