Artikels

McDonald’s – het begin van de fastfood industrie

Een poging om McDonald’s te introduceren is al even irrelevant als de Kerstman voor te stellen. De tempels van de fastfood zijn danig ingeburgerd (sorry voor de woordspeling) dat iedere intro hopeloos achterhaald is. Naast een horde fans en evenveel tegenstanders is het wel een concept die heel wat teweeg gebracht heeft in de manier waarop de moderne mens uit gaat eten. Niet zozeer de verkochte producten verdienen een extra kijk onder een vergrootglas maar wel de marketingstrategie en de gedachte achter de multinational.

Ontstaan

Terwijl nu de fastfoodgroepen als paddenstoelen uit de grond schieten in de wereld is de gedachte van twee broers de start geweest van het begrip ‘fastfood’. De gebroeders McDonald bedachten een middel om de klanten vlugger en efficiënter te bedienen. Richard en Maurice McDonald waren succesvol in het uitbaten van populaire restaurants en bedachten een systeem genaamd “Speedee Service System”. De term fastfood werd pas later in gebruik genomen, in de wervelende jaren 40 sprak men liever van “speedee”. Het nu alom bekende dubbele boog systeem was nog niet in gebruik en de mascotte was een kok met op zijn koksmuts de naam “Speedee”. Het “snelle” symbool moest uiteindelijk veld ruimen voor de clownachtige Ronald McDonald. Leuk detail is dat toen al een copyright werd genomen op de clown inclusief op de kledij.

 

McDonald’s restaurants

In 1961 werd een bescherming aangevraagd op de naam McDonald’s, in de documenten werd de keten omschreven als “Drive-In Restaurant Services”. In hetzelfde jaar besloten de broers om de dubbele boog, alsook logo voor “M” van McDonald’s in gebruik te nemen. De dubbele M staat voor de 2 broers. In 1968 werd dit logo definitief vastgelegd en beschermd na enkele discussies over de authenticiteit ervan.

 

McDonald’s gaat globaal

In 1955 opent McDonald’s zijn negende vesting en de gebroeders nemen voor het eerst een vennoot in de zaak. Ray Kroc is een gehaaide zakenman die van McDonald’s een gevestigde waarde maakt door een agressieve marketingstrategie. De nieuwe vennoot zou uiteindelijk geen windeieren brengen aan de gebroeders McDonald, maar uiteindelijk gingen ze uit elkaar wegens onverenigbare meningsverschillen over zakendoen. De gebroeders lieten zich rijkelijk uitkopen en verdwenen van het toneel. Kroc dreef zijn zin door en zorgde ervoor dat McDonald’s niet enkel en alleen restaurantketen werd maar het symbool werd van de Amerikaanse manier van leven. In een relatief korte periode veroverde de naam McDonald’s een plaats naast die andere Amerikaanse gigant Coca-Cola. De nieuwe zaakvoerder begreep ook dat McDonald’s globaal moest gaan om zijn positie te verstevigen, de verovering van de wereld stond eveneens symbool voor de Amerikaanse invloedssfeer en de expansie van de Amerikaanse democratie. Het dient gezegd dat Kroc er moeiteloos in slaagde om het begrip “Amerika” en “McDonald’s” voor eeuwig te verbinden.

 

Marketing

Het gedachten goed van de gebroeders McDonald lijkt nu meer dan ooit in eer te zijn hersteld. Voor de broers was het belangrijk dat de klanten vlug en goed werden bediend en dat er een gezellige sfeer heerste in de McDonald’s. Zij waren de eersten die het belang van de mobiele mens via de personenwagens correct konden schatten. Hun idee van drive-in zou later navolging krijgen in ontelbare zaken tot op vandaag met Drive-in bioscopen, Drive-in shops en nog heel wat variaties.

McDonald’s werkt zich de laatste decennia uit de naad om tegemoet te komen aan de grootste tegenstanders van de gouden dubbele boog. Er werden ernstige inspanningen gedaan om het negatieve fastfood imago op te krikken. Wat in de jaren 80 en 90 symbool stond voor vet en ongezond, wordt nu gecounterd door een poging om variatie te brengen in het aanbod. Vegetarische producten en vooral sla en groenten hebben een plaats gekregen in de meeste menu’s. Blijkbaar wordt er ook heel wat belang gehecht aan de herkomst van de producten. De keten profileert zich nu als een energiebewust en milieuvriendelijk fastfood restaurant. Paradoxaal? Waarschijnlijk wel doch de intentie is er wel om de tegenstand tegemoet te komen. Uiteraard is dit een snuggere marketingstrategie en die lijkt nog te slagen ook.

 

Financiële structuur

Er is een gigantische weg afgelegd sinds de opening van de eerste vestiging in San Bernardino, Californië in 1940. Vandaag worden de restaurants beheerd door een franchisenemer, een filiaal of het moederbedrijf zelf. De meeste inkomsten komen van de huur van het restaurant, de auteursrechten en de vergoeding die het concern krijgt van de franchisenemer. De wereldwijde inkomsten zijn simpelweg gigantisch en schommelen nu rond de 25 miljard dollar.

Het Imperium

McDonald’s heeft vestigingen in meer dan 120 landen, en ongeveer 33.500 restaurants. Naar schatting worden enkele 68 miljoen klanten per dag bediend door Ronald McDonald. De familie McDonald die oorspronkelijk Ierse immigranten hadden geen idee dat hun “speedee” de wereld zou veroveren.

Ondanks de hevige kritiek van gezondheid junkies heeft McDonald’s in de laatste 50 jaren alle stormen overleefd en heeft zijn positie op de markt kunnen verstevigen ondanks ontelbare nieuwe spelers. De merknaam alleen is van onschatbare waarde en staat in de rij der groten naast Coca-Cola, Harley-Davidson en andere symbolen die niet meer weg te denken zijn.

Bedenking

Over de gezondheidsvraagstukken zal ik bewust in dit artikelen niet dieper op ingaan. Feit is dat we de dag van vandaag simpelweg beter niet teveel nadenken wat er nu precies op ons bord ligt. Als men lang genoeg zoekt zal men altijd wel iets vinden over een bepaald voedingsartikel dat beter kan of niet echt bijster gezond is. Volgens sommigen bestaat gezond voedsel simpelweg niet meer sinds de industrialisatie.

McDonald’s is niet enkel een eethuis, het is een verhaal hoe met moed en doorzettingsvermogen gekruid met de nodige inspiratie men van gelijk welk concept een ongelooflijk succesverhaal kan maken. De broers hadden het idee, de nieuwe beleidsmensen werken het product verder uit. Wanneer men de afbeelding bekijkt, komt men tot de vaststellingen dat alles klein en nederig begon en daar ligt ook de schoonheid van het verhaal in.

De McDonald broers begrepen ook als geen ander dat exclusieve culinaire restaurants voor de meeste mensen onbetaalbaar zijn, het idee om een eigen identiteit te veraangenamen aan een betaalbare prijs is geniaal. Fastfood is geen synoniem meer voor de lage klasse, het is trendy en hopelijk ook voor de meesten smakelijk.

Meer info: website.

© Thalmaray

Laat een reactie achter