De Concorde: het Frans-Engelse supersonische avontuur

De Concorde: was een belangrijke mijlpaal tussen de Franco-Engelse nieuwe “Entente Cordiale”. De historisch gezien ex-aartsvijanden leken het beter en beter met elkaar te vinden. Het ultieme symbool van deze nieuwe samenwerking en wederzijdse waardering zou de Concorde worden, een supersonisch vliegtuig die het absolute paradepaardje zou worden van de twee naties.

UNSPECIFIED - OCTOBER 01: British Aircraft Corporation, Concorde New Cockpit Construction On October 1963 (Photo by Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

Houten protype van de Concorde – Oktober 1963.

Image: Keystone-France/Gamma-Keystone/Getty Images

Het keerpunt kwam in 1947 toen de Amerikaanse luchtmacht de eerste bemande vlucht lanceerde die vloog aan supersonische snelheid, het was het begin van een nieuw tijdperk voor intercontinentale vluchten.

A model line up of the various designs suggested for the shape of Concorde, the eventual deign is at the far end of the row. (Photo by Central Press/Getty Images)

28 mei 1964 – modelontwerpen voor de Concorde.

Image: Central Press/Getty Images

In typische Koude Oorlog traditie was het een wedren tussen de Verenigde Staten, de Sovjet Dictatuur, Engeland en Frankrijk om een supersonisch passagiersvliegtuig te bouwen. Bedoeling was om de tijdsduur van intercontinentale vluchten serieus te reduceren. De uitdaging was om een vliegtuig gedurende lange tijd aan supersonische snelheid te laten vliegen, iets wat niet nodig was voor militaire vliegtuigen.

UNITED KINGDOM - SEPTEMBER 09: Farnborough Air Show Exhibition In United Kingdom On September 9Th 1962 (Photo by Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

9 september 1962 – schaalmodel op de luchtvaartshow van Farnborough.

Image: Keystone-France/Gamma-Keystone/Getty Images

In 1960 zocht het Franse bedrijf Aérospatiale toenadering met de Engelse tegenhanger UK’s British Aircraft Corporation (BAC); Uiteindelijk groeide hier een partnership uit en een verdrag om samen een supersonisch passagiersvliegtuig te bouwen.

A wooden mock up of the supersonic aircraft 'Concorde' at Filton in Bristol, England, October 24, 1963. (Photo by Central Press/Getty Images)

24 oktober 1963.

Image: Central Press/Getty Images

Het zou een nooit geziene onderneming worden. Het meest opvallende was de beweegbare neerwaartse neus, die naar beneden wees tijdens het opstijgen en het landen om de piloot een beter zicht te geven op de runway. Het stuurmechanisme en de boordcomputers waren allen het neusje van de zalm wat betreft de meest geavanceerde technologie van het moment.

A team of designers examining the interior of Concorde, April 1964. (Photo by Chris Ware/Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images)

April 1964.

Image: Chris Ware/Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images

In een klein nostalgisch moment was er een strubbeling over de schrijfwijze van de naam. In het Engels was de spelling “Concord”, het Franse woord was “Concorde”. Gezien het in beide talen een betekenis had van “akkoord, harmonie en eenheid” gaven de Britten uiteindelijk toe om de Franse spelling te adopteren.

Cleaners at work on the prototype supersonic airliner Concorde 002, at the British Aircraft Corporation (BAC) works at Filton, Bristol, 30th January 1967. (Photo by Ron Moran/Daily Express/Hulton Archive/Getty Images)

30 januari 1967.

Image: Ron Moran/Daily Express/Hulton Archive/Getty Images

De eerste vlucht van de Concorde was op 2 maart 1969 en de eerste echte commerciële vlucht zeven jaar later in januari 1976. Het eerste jaar mocht de Concorde niet landen in de verenigde Staten, daarna werd het verbod opgeheven.

FRANCE - SEPTEMBER 08: Toulouse Blagnac International Airport, Concorde Aircraft, Vibration Tests On September 8Th 1967 (Photo by Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

8 september 1967 – Toulouse – Frankrijk.

mage: Keystone-France/Gamma-Keystone/Getty Images

Het was altijd de ijdele hoop van de investeerders geweest dat er honderden Concordes van de band zouden rollen, maar de gigantische kostprijs was een serieus struikelblok. Uiteindelijk werden er maar twintig gemaakt, inclusief de prototypes.

11th December 1967: Pilots and hostesses from airliners which have ordered Concorde, the world's first supersonic airliner, stand in front of the plane at the official roll-out ceremony in Toulouse. The space-age hostess is from America's Braniff International. (Photo by Keystone/Getty Images)

11 december 1967 – toekomstige bemanningen en de Concorde.

Image: Keystone/Getty Images

De Russen kwam uiteindelijk met een Sovjetversie de Tupolev Tu-144, ook wel de Russische Concorde genoemd. Er zijn sterke geruchten dat dit tot stand kwam dankzij spionage, gestolen plannen van de Concorde lagen aan de basis van dit vliegtuig, die dan ook smalend “Concordski” werd genoemd. De Tupolev was groter en sneller, maar was technisch gezien inferieurder. Het project was dan ook gekenmerkt door vele crashes en dodelijke ongevallen. De Tu-144 stierf net als de Sovjet dictatuur een zekere en stille dood.

A full scale, wooden mock-up of the new Concorde supersonic airliner on display at the British Aircraft Corporation (BAC) works at Filton, Bristol, 1st March 1967. The model is a promotional exhibit and will be shown at the Paris Air Show at Le Bourget in June. (Photo by Daily Express/Hulton Archive/Getty Images)

1 maart 1967 – afgewerkt model.

Image: Daily Express/Hulton Archive/Getty Images

In 2000 was het de zwanenzang voor de Concorde, een dodelijk crash zonder overlevenden werd het einde van de supersonische vogel. De Concorde hield er in 2003 officieel mee op. De meeste toestellen vonden een plaats in musea.

UNITED KINGDOM - SEPTEMBER 01: Bristol Filton; Hm The Queen Elizabeth Ii And Concord Supersonic Airliner Model At The British Aircraft Corporation In September 1966. (Photo by Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

September 1966 – Elisabeth II bezoekt Concorde fabriek.

Image: Keystone-France/Gamma-Keystone/Getty Images

Momenteel gaan er stemmen op om de Concorde herop te starten, waarschijnlijk in 2019. Een nieuw toestel ligt ondertussen ook op de ontwerptafels met als doel 2023. Het lijkt er sterk op dat het supersonisch avontuur nog niet ten einde is.


© Thalmaray

 

Bewaren

Leave a Comment