The Golden Arrow: de snelste racewagen in 1929

De Golden Arrow een klinkende naam, alleen maar Die Hard race fanaten zijn vertrouwd met die naam en de naam Henry Segrave, een Britse pionier van de racewagens en een onverbeterlijke recordbreker.

Segrave was al een levend avonturenverhaal in de eerste wereldoorlog, hij was wat de Engelsen zo sappig een “Dare Devil” noemen, iemand die het niet vlug koud kreeg op de ogen.

In 1920 brak hij weer halsbrekende toeren uit maar dan op ontelbare racecircuits waar hij de overwinningen aan elkaar reeg. Vanaf 1920 had hij echter zijn levenswerk gevonden: het verbeteren van de snelheidsrecords.

1926 wat het jaar waarin hij al de eerste maal de titel op zijn naam kreeg met “The Ladybird”, men noteerde een snelheid van 245,151 km per uur. Jammer genoeg sneuvelde zijn record al een maand later.

De zoete wraak kwam in 1927 met de “Sunbeam 1000HP Mystery”, meteen kwam het record op 327,968 km per uur. Zijn remmen smolten tijdens de recordpoging, hij kon enkel nog de wagen sturen richting Atlantische Oceaan om hem te laten afkoelen.

 

Een concurrent Ray Keech bleef maar voor grotere uitdagingen zorgen vooral wanneer hij het record bracht op 334,019 km/uur. Zijn Nemesis zou ook zijn grootste motivatie worden.

Henry Segrave nam het breken van zijn record kalm op en trok zich terug om te werken op de wagen die alles zou overtreffen.

In het geheim werd gewerkt aan “The Golden Arrow” een wagen met een geavanceerd koelingssysteem een telescopisch zicht en aerodynamica die 450 pounds aankon en een 925 PK motor die de krachtigste van zijn tijd was.

Op 29 maart1929 stelde Segrave zijn Golden Arrow voor aan het publiek in Daytona Beach, het legendarische Amerikaanse racecircuit. Met 100.000 getuigen verpulverde hij het vorige record en stelde hij die op 372,659 km/uur, een wereldrecord die twee jaar zou standhouden.

Segrave kreeg internationale erkenning en kreeg een riddertitel van het Britse hof voor zijn uitzonderlijke prestaties. De man besloot nu op het toppunt van zijn roem om het roer om te gooien en een snelheidsrecord te breken op het water. In 1930 crashte hij met zijn speedboot op het meer Windermere in Engeland. De zwaargewonde pionier zou op zijn sterfbed nog net kunnen vernemen dat hij het record had verbeterd. Hij stierf een poosje later. De “Arrow Man” was niet meer.

© Thalmaray

 

Bewaren

Leave a Comment